„JA
– DOROSŁY” warsztaty psychologiczno - pedagogiczne
Zajęcia warsztatowe „Ja – dorosły” są skierowane do młodzieży z upośledzeniem
umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, uczniów szkoły przysposabiającej do
pracy. Nadrzędnym celem zajęć jest przygotowanie do prawidłowego funkcjonowania
w roli osoby dorosłej po opuszczeniu szkoły. Zajęcia obejmują trzy bloki
tematyczne „Ja”, „Ja – inni”, „Mój dom – moja okolica”. Prowadzone są metodami
warsztatowymi, w małych grupach.
Na początku uczestnicy pracują nad rozwijaniem świadomości ciała – utrwalają
schemat ciała, rozwijają percepcję zmysłową, doskonalą planowanie ruchowe i
kontrolę postawy. Służą temu ćwiczenia zaczerpnięte z terapii integracji
sensoryczno – motorycznej oraz inne formy pracy warsztatowej, np. autoportrety
malowane w skali 1:1.
Następne zajęcia są poświęcone rozwijaniu dojrzałości emocjonalnej poprzez
kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania różnych stanów
emocjonalnych oraz poszukiwania akceptowanych społecznie (i adekwatnych do wieku
życia) form wyrażania przeżywanych uczuć. Pracując metodą „burzy mózgów”
uczestnicy tworzą listę znanych sobie emocji oraz próbują określić w jakich
sytuacjach ich doświadczają, jak mogą być one wyrażane i dlaczego są ludziom
potrzebne takie stany jak np. strach lub złość. Ciekawym i wiele wnoszącym
ćwiczeniem jest próba umiejscowienia przeżywanych emocji w ciele, a później
graficzne zaznaczenie ich na schemacie postaci ludzkiej.
Kolejne spotkanie poświęcone jest na poszukiwanie zasobów każdego z uczestników.
Wspólne odkrywanie posiadanych umiejętności, zdolności i zainteresowań nie tylko
poszerza samowiedzę, ale również buduje pozytywną samoocenę i daje poczucie
akceptacji. Młodzież uczy się prezentować posiadane możliwości na forum.
Wykorzystywane ćwiczenia terapeutyczne to między innymi „Herby” - zadanie
pomocne w uświadomieniu sobie posiadanych mocnych i słabych stron (także z
perspektywy innych osób) oraz praca plastyczna „Co chciałbym zrobić, choć nigdy
wcześniej tego nie próbowałem…”
Blok tematyczny „Ja – inni” służy rozwijaniu prawidłowego funkcjonowania
społecznego. Dla osób z niepełnosprawnością intelektualną bardzo ważne jest
posiadanie sieci wsparcia społecznego. Jej zbudowanie nie jest jednak łatwe.
Pierwszym krokiem może być uświadomienie sobie, kto w najbliższym i nieco
dalszym otoczeniu może służyć wsparciem w bardzo trudnych życiowych sytuacjach,
do kogo zwrócić się z prośbą o pomoc w rozwiązaniu codziennych problemów, z kim
można spędzić wolny czas itd. Służy temu realizowane na zajęciach poświęconych
rozwijaniu kompetencji społecznych ćwiczenie „Kręgi przyjaciół”. Na tych
zajęciach młodzież rozwija też umiejętności potrzebne do wchodzenia w relacje
współpracy i zdrowej rywalizacji – uczestnicząc w dobranych do posiadanych
możliwości grach i zabawach.
Kolejny blok tematyczny „Mój dom – moja okolica” służy rozwijaniu poczucia
przynależności do szerszej grupy społecznej takiej jak: najbliższe sąsiedztwo,
mieszkańcy miasta/wsi i powiatu. Uczestnicy samodzielnie przygotowują mapę
powiatu pszczyńskiego, zaznaczają, w których miejscowościach mieszkają, starają
się ocenić w kategoriach blisko – daleko, gdzie mieszkają ich koledzy. Później,
występując na forum, prezentują swoją miejscowość, zwracając uwagę na obiekty
najczęściej polecane turystom oraz miejsca ważne tylko dla nich ze względu na
osobiste doświadczenia, wspomnienia, przeżycia.
Następne dwa spotkania mają charakter wyjazdowy – uczestnicy zwiedzają ważne
miejsca w powiecie pszczyńskim.
|