Projekt
współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego
Funduszu Społecznego dotyczy poddziałania: 9.1.2. Wyrównywanie szans
edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz
zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych.
Nauczycielki
naszej szkoły oraz członkinie Stowarzyszenia „Razem” Edyta Gilner-Pfeifer
i Ewa Czembor napisały projekt, który został pozytywnie rozpatrzony przez Urząd
Marszałkowski w Katowicach. Stowarzyszenie „Razem” w partnerstwie z Zespołem
Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka w Pszczynie otrzymało środki
finansowe o wartości 619 792,00 na stworzenie dodatkowych zajęć dla
uczniów. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w
ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dotyczy poddziałania: 9.1.2. Wyrównywanie
szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz
zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych.
Projekt
skierowany jest do młodzieży niepełnosprawnej
intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z niepełnosprawnościami
sprzężonymi, której wiek (19-24 lat) i umiejętności pozwalają na
podejmowanie zadań związanych z dorosłym życiem, a w głównej mierze z
samoobsługą. W warsztatach uczestniczy 28 uczniów. Uczniowie podzieleni są
na 4 grupy 5-8 osobowe.
Realizacja
projektu przewidziana jest na 14 miesięcy. W lipcu i sierpniu uczniowie
uczestniczyli w warsztatach
wakacyjnych. Zorganizowano: wyjazdy na basen i bowling, zajęcia plenerowe,
gdzie fotografowali zabytkowe miejsca Pszczyny, wyjścia do restauracji i
kawiarni, zajęcia gospodarstwa domowego oraz zajęcia
psychologiczno-pedagogiczne. Uczniowie doskonalili umiejętności komunikacji
interpersonalnej oraz kulturalnego zachowania, nabywali umiejętności samoobsługowe
poprzez planowanie jadłospisu, robienie zakupów i przygotowywanie posiłków.
Uczestniczyli w terapii integracji sensoryczno-motorycznej. Samodzielnie
dokonywali wyboru deseru, dania i napoju. Obserwowali pracę w różnych
zawodach oraz mogli samodzielnie wypróbować swoich sił przygotowując pod
okiem pracownika restauracji deser lodowy. Koszt
dojazdów uczniów na warsztaty był finansowany z projektu.
W
trakcie roku szkolnego realizowane są następujące warsztaty w ramach akademii
umiejętności praktycznych: gospodarstwo domowe, ogrodnictwo i rękodzieło,
informatyczno-fotograficzne, psychologiczno-pedagogiczne, sportowo-taneczne, z
doradztwa zawodowego oraz plastyczne-decoupage.
W
ramach projektu zostało zakupione: wyposażenie do pracowni ogrodniczej i
gospodarstwa domowego, rośliny i meble do ogrodu, materiały do wyrobu biżuterii,
materiały plastyczne i rękodzielnicze, materiały do pracy techniką decoupage,
sprzęt do terapii integracji sensoryczno-motorycznej, sprzęt fotograficzny,
sprzęt sportowy, stroje taneczne, 2 urządzenia wielofunkcyjne, 2 komputery z
oprogramowaniem, materiały biurowe, gry dydaktyczne, podręczniki do zajęć
kulinarnych, książki z ogrodnictwa i kucharstwa. Uczniowie uczestniczą w
zajęciach z florystką oraz w zajęciach z specjalistami z doradztwa
zawodowego. Zostanie stworzony i wydany podręcznik do przedmiotu
przysposobienie do pracy, który będzie zawierał zdjęcia z wykonanych prac
uczniów. Wszystkie zajęcia będą prowadzone przez nauczycieli pracujących z
uczniami z klas przysposabiających do pracy.
W
maju 2012 roku uczniowie wyjadą na pięć dni do Istebnej na warsztaty
usamodzielnienia. Pod okiem dwóch nauczycieli, będą odpowiedzialni za
prowadzenie domu. Ich zadaniem będzie planowanie dnia, posiłków, robienie
zakupów, wykonywanie czynności samoobsługowych, także planowanie czasu
wolnego. Uczniowie będą uczestniczyli w zajęciach rehabilitacyjnych w
kompleksie basenów hotelu Gołębiewski” w Wiśle.
W
trakcie uczestnictwa w warsztatach w środę i czwartek w godzinach od 11.30
-14.30 uczniom zapewniany jest posiłek.
Pisząc
projekt kierowałyśmy się dobrem naszych uczniów, stworzeniem maksymalnych
warunków umożliwiających im przyswojenie zachowań i umiejętności niezbędnych
do jak najlepszego funkcjonowania w społeczeństwie. Chciałyśmy, aby poprzez
realizację projektu nasi uczniowie usamodzielnili się i w miarę
indywidualnych możliwości prowadzili aktywne, samodzielnie życie.
Projekt
jest w trakcie realizacji. Jest ogromnym przedsięwzięciem i wymaga od nas
nauczycieli współpracy, odpowiedzialności i zaangażowania. Stwarza on
ogromne możliwości dla naszych uczniów. Będą mogli rozwijać swoje
zainteresowania, uczestniczyć i doświadczać tych sytuacji, które do tej pory
z przyczyn finansowych nie były możliwe.
|